DUNIA  

Ahad, Februari 13, 2011

Ke manapun awak pergi, sampai masa tertentu awak akan balik ke kampung. Awak cakap, awak balik semata-mata sebab orang. Masa tu orang anggap ayat awak tu biasa je. Tak terlintas di fikiran orang kalau sebenarnya awak dah buat kenyataan seolah-olah orang ni 'rumah' awak.

Bila awak balik, orang jadi rajin keluar ke pasar minggu. Duduk kampung, apa sangat modal yang ada untuk keluar malam-malam. Nampak awak berdiri pakai t-shirt kelabu dengan rambut cecah bahu kat seberang sana, ahh.. Kalaulah orang boleh zahirkan perasaan orang. Macam penadol soluber yang diletakkan ke dalam air. Macam marjerin yang diletakkan di atas kuali panas. Cair. Dan nikmatnya macam meneguk air sejuk dalam panas terik. Sungguh-sungguh orang tak boleh kawal hati orang daripada melayang-layang keasyikan. Tak kira dah berapa banyak kali pun orang tengok awak, setiap kalinya tetap rasa macam pertama kali. Tapi malam tu kita tak jumpa. Sekadar pandang-pandang. Awak nampak macam ada hal, tak lama kat situ awak balik.

Malam yang lainnya, orang keluar lagi. Kebetulan awak jalan di depan orang. Awak pakai t-shirt warna hitam, jalan terus tak pandang kiri-kanan. Orang ikut belakang awak. Orang cuba nak panggil tapi tak terkeluar suara. Mungkin orang memang macam tu. Orang tak tahu macam mana nak memanggil, meminta, mengeluarkan suara atau bunyi supaya orang lain menyedari kehadiran orang. Lagipun, kelakar bila orang fikir orang sebenarnya tak pernah panggil nama awak. Orang hanya sebut 'awak' je.

Orang terus ikut awak dari belakang. Kemudian awak membelok, dan orang nampak awak pergi ke pondok telefon menelefon seseorang. Orang nampak awak bercakap. Jelasnya bukan dengan orang. Tak tahu apa perasaan orang masa tu. Lain macam. Mood orang untuk berjumpa jadi pudar. Terus orang beredar dari situ. Berjalan perlahan-lahan untuk balik rumah. Tapi dalam berjalan terasa macam ada seseorang mengekori orang. Bila orang berpaling, orang tengok awak.

Perlahan-lahan awak datang mendekati orang. Awak senyum. Waktu tu orang cuma terpaku. Kemudian kita jalan sama-sama, duduk dekat padang rumput seberang depan rumah orang, saling menghadap. Dah lama tak jumpa awak, orang berbual, bercerita. Sebab orang ni mulut banyak, orang pun dah tak ingat entah apa-apa yang orang cerita. Kadang-kadang kena gigit semut pun orang cerita. Macam budak-budak.

Sepanjang orang bercerita, awak pandang je orang dalam-dalam. Lama-lama orang terdiam. Awak tanya orang, orang ada apa-apa nak tanya pada awak tak. Orang sekadar menggeleng. Tak tahu kenapa orang tak bangkitkan pasal insiden nampak awak telefon seseorang. Mungkin sebab orang bukan macam tu. Bukan jenis yang suka menyoal, sibuk bertanya. Awak lebih tahu apa yang awak buat. Tak perlu untuk orang tanya-tanya. 

Awak cakap awak tahu orang ikut belakang awak tadi. Kemudian awak cakap awak rasa mungkin orang ada sesuatu yang nak ditanya pada awak. Orang cakap tak ada apa-apa pun. Awak diam sekejap. Lepas tu awak peluk tubuh awak. Sambil pandang orang awak bagitau tadi awak telefon mak awak di Kuantan. Oh. Heh. Orang senyum.

Entah kenapa orang rasa macam seronok je lepas awak bagitau macam tu. Senyum orang makin melebar. Awakpun ikut tersenyum. Apa yang pasti, orang rasa paling tenang bila dekat awak. Tempat yang paling indah dan nyaman dalam dunia ni bagi orang adalah awak. Langit pun cantik, bintang-bintang, bulan. Tak pernah orang rasa damai dan bahagia macam yang orang rasa bila bersama awak.

Berbual-bual dengan awak, tak terasa masa berlalu. Walaupun jarang jumpa, tapi tiap saat yang orang habiskan dengan awak cukup untuk buat orang bahagia lama. Jadi bekal buat teman bila awak tak ada. Tiapkali awak pandang orang, awak senyum. Tak terkata gembiranya perasaan orang. Buat orang jadi lupa segala-galanya. Bagi orang, cuma awak je yang penting dalam hidup orang. Satu-satunya. Orang tak ada apa-apa lagi dalam dunia ni selain itu. Apa yang buat orang teruja, seronok, bahagia. Satu-satunya yang buat hidup orang rasa bermakna dan indah.

Bila awak senyum dan cakap awak sayang orang, rindukan orang, orang nampak mata awak macam bersinar-sinar. Awak cakap walaupun tak ada depan mata tapi awak selalu teringatkan orang. Kadang-kadang sampai tak ada selera nak makan. Orang sengih dan tergelak kecil. Entahlah, orang rasa kelakar. Macam awak saja nak bergurau. Orangpun selalu ingat awak tapi tak pernah sampai tak ada selera nak makan. Jadi orang anggap apa yang awak cakap sebagai bersenda semata-mata.

Dalam duduk berbual dengan awak, sekali-sekala kita diam tengok pemandangan. Dari kawasan rumah orang, sayup-sayup boleh dengar bunyi ombak. Mungkin sebab tu tiapkali ingat awak orang membayangkan laut, pantai. Rasa sinonim. Lagipun apa yang orang rasa di sisi awak macam tu lah. Seolah-olah dibuai deru ombak, dibelai angin nyaman. Orang tahu bunyinya macam jiwang, sentimental, tapi orang cuma cakap benda sebenar yang orang rasa dalam diri orang. Orang tak pernah saja nak susun ayat nak bagi  bunyi sedap, nak puitis buat madah pujangga segala. Telus dan terus. Orang cakap apa yang orang rasa.

Tanpa orang sedar sebenarnya orang dah bertambah-tambah sayang pada awak. Seikhlas hati orang. Bukan naluri remaja nak mencuba-cuba nak bercinta. Malah orang tak pernah sebut pasal cinta pun. Perkataan cinta tu bukan untuk disebut sebarangan. Dengan umur orang yang baru 15 tahun, tak sampai di bibir orang lagi nak sebut perkataan tu. Apa yang orang rasa dalam hati orang, biar Tuhan je yang tahu. Memang waktu tu orang sedar cuma Tuhan yang lebih mengerti hati kita. Manusia, mereka lebih pandai bercakap. Berpura-pura faham dan peduli tapi sebenarnya mereka tak tahu apa-apa.

Mungkin jugak masa tu orang dah makin sinis dengan manusia lain, dengan dunia. Entahlah. Mungkin orang jemu. Gelak-tawa, teman-teman, perhatian, apa makna semua tu? Dalam segala kemeriahan dan keceriaan yang ada, berapa kerat wujud insan yang betul-betul kenal hati kita, yang betul-betul menghargai diri kita? Bila kita susah, kita sakit, siapa sangat yang hirau. Orang rasa orang sebaik-baik manusia bila bergaul dengan orang lain. Tak pernah berkasar, tak pernah mengganggu, tak pernah buat jahat pada sesiapa. Orang tak pernah teruk pada orang lain tapi bila orang ada masalah peribadi, buat silap tanpa niat, semua orang kutuk dan keji orang. Sebab orang nampak sopan dan baik, lebih-lebih orang sekeliling menghukum. Ada budak yang mencebik depan-depan orang, harapkan tudung je yang elok. Ada yang cakap nak heret dalam semak dan.. Hmm. Tapi lantak dia orang nak cakap apapun. Cukuplah orang sedar tak ada makna pun keseronokan dan keceriaan yang semuanya bersifat luaran.

Orang padam semua tu. Di depan orang, ada awak. Awak yang setia masa orang susah. Awak yang buat orang rasa kuat masa orang lemah. Awak yang tak pernah menghukum dan buat orang rasa seolah-olah orang ni manusia paling suci dan comel dalam dunia ni. Awak yang buat orang ada sebab untuk teruja buka mata bangun tidur hari-hari. Orang tak perlukan lagi benda lain. Kalaupun orang masih mentah untuk tahu apa tu cinta sebenar macam orang lain cakap, tapi paling tidak orang tahu orang betul-betul sayang awak.

Dan awak tersenyum. Terus dunia lenyap dari mata. Tinggal awak. Hanya awak.


AddThis Social Bookmark Button


MUZIUM